Turist i Norge

mars 3, 2011 at 10:05 am Legg igjen en kommentar

I dag deltok jeg på Ski VM for første gang i mitt liv. Det foregikk i Holmekollen i Oslo, Norge. Det var morsomt å se på, for hvor jeg kommer ifra har vi så vidt hørt om denne sporten. I Norge kan ski kalles for en nasjonalsport. Eller, det er i hvert fall det jeg tror ut ifra deg jeg så i dag! I dag skulle jeg nemlig se 1 km sprintfinale, kvinner, som skulle starte 16.10. Jeg hadde blitt tipset om å dukke opp tidlig for å få god ståplass, og tenkte at kl. 12 måtte vær mer enn god nok tid. Som turist kan jeg si at jeg tok temmelig feil. Da jeg ankom Holmekollen var hele plassen okkupert av skientusiaster trolig fra hele Europa. Naturlig nok fikk jeg ikke den beste plassen, men den var bra nok til å kunne se de siste 100 meterne til målstreken. Tilskuerne på siden av meg var en hyggelig norsk familie på fire. Alle var kledd i tykke røde jakker, sorte skibukser, luer og votter. I motsetning til dem hadde jeg kun en tynn jakke og jeans på meg. Været bar bitende kaldt, men heldigvis hadde de tatt med ekstra klær som jeg fikk låne av dem. Familien fortale meg at de hadde sovet i lavo de siste dagene for å følge Ski VM tettest mulig. De var samstemte om at den norske skistjerna Marit Bjørgen var storfaroritten, og fortalte meg at hun også var populær utenfor de norske grensene. Av mat hadde tatt med Holmenkolmen pølser, varm kakao, kvikklunch sjokolade, og appelsin, som de var glad for at de kunne dele med meg. Jeg fikk vite at det meste av dette var typisk skimat å bringe med opp til fjellet. Store deler av løpet fulgte vi med på en storskjerm mens barna lærte meg å heie på norsk. ”HEEIA NORGE, HEIA BJØRGEN!”, rope de.

Ski VM har foregått i lang tid. Bildet er fra VM i 1966

Plutselig fikk vi øye på en skiløper i rødt trikot. Hun var utrolig rask, men skiløperen bak var rett bak henne. De siste 20 sekundene var de mest spennende sekundene i mitt liv. Jeg holdt pusten mens skiløperne sprintet så fort de kunne. I det dama i rød hadde passert målstreken, braste publikum ut i en enorm jubel. Marit Bjørgen hadde komt først i mål, og hadde nok en gang sikret VM seier til Norge. Hun hadde tatt gull.

Fikk en oppgave i å lage en skildring av hvordan en turist ville opplevd Ski VM i Holmekollen. Slik ble altså min tekst, haha.

 

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Youtube & Facebook – den fjerde statsmakt Stereotypisering

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Kalender

mars 2011
M T W T F S S
« Jan   May »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Most Recent Posts


